Matsumoto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu Matsumoto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu

Matsumoto

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

01 Oktober 2015 | Japan, Matsumoto

Matsumoto

1 oktober 2015

Vandaag reis ik naar door naar een volgende bestemming: Matsumoto. Ik wordt vroeg wakker en kijk voor de laatste maal uit  mijn hotelraam om de rituelen van Tokyo nog eens te bewonderen. Aaah het is een nostalgisch gevoel.. !! 4 dagen went op de een of andere manier toch snel en ik ga niet ontkennen dat ik deze geweldige stad ga missen! Beneden staan bouwvakkers geduldig te wachten op instructies van hun baas. Na een paar buigingen en met veel discipline beginnen zij aan hun nieuwe werkdag. Een van de bouwvakkers krijgt de taak om zijn werkzaamheden uit te voeren langs de autoweg. Heel opvallend is dat zijn collega's om hem heen blijven staan ter bescherming. Zo kunnen er geen ongelukken gebeuren. Weer een mooi voorbeeld van respect en oplettendheid naar elkaar. Maarrrrrrrrr.......nu komt het!!! Ja echt waar! Japan heeft ook aparte gewoontes en hypes waar ik af en toe even vragend mijn wenkbrauw bij optrek. Niks schokkend hoor! Alleen een beetje vreemd...

Een paar voorbeelden:

Scheve tanden: Het is hier een mega hype. Japanse vrouwen met een prachtig gebit laten voor een redelijk bedrag hun tanden scheef zetten.. Huh!? Wat!? Het geeft namelijk een kinderlijke uitstraling (melkgebit) en de mannen hier vinden dit aantrekkelijk. Het is echter niet blijvend en de tanden kunnen weer in originele staat terug gezet worden. Oke.. Nou ja ieder zijn ding toch? Haha..

En dan de mannelijke host. Als een vrouw geen partner heeft en in de put zit, dan kan zij een knappe mannelijke host voor heel veel geld laten komen. De host leent haar zijn schouder zodat zij kan uithuilen en hij droogt haar tranen iedere keer met een geparfumeerd zakdoekje. Als de tranen niet willen komen dan gaat hij een zielige film met haar kijken of praten net zolang tot de uitbarsting komt. Thats it! Gossie vind dit wel heel schattig op een of andere manier. Maar ergens ook weer een beetje triest. Het maakt ook niet uit. 

Oke.. Tijd om mijn backpack weer een beetje fatsoenlijk in te richten! Uitdaging maar het lukt. Opfrissen en dan naar de bus die voor het hotel staat te wachten. Deze trip hoort bij een excursie welke ik bij de reis heb geboekt. In de bus zit een grote groep mensen waaronder meerdere nederlanders. We stoppen onderweg bij de grootste wasabi boerderij Daio om vervolgens de weg te vervolgen naar Matsumoto. Ik maak kennis met Femke en Patrick. Een mooi stel en een en al gezelligheid! Leuk leuk leuk.. ik heb er zin in! Na ongeveer een anderhalf uurtje stoppen we bij een koffiecorner om even een broodje te eten en een bakje koffie te drinken. Japan is echt het land van de automaten en de keus is enorm. En het fijne is.... alles werkt gewoon altijd! Vanuit een uitzicht toren zou je Mount Fuji san moeten kunnen zien. De hoogste actieve vulkaan die symbool staat voor het land. Maar helaas.. het is niet zo mooi weer vandaag en regenachtig. Fuji laat zich niet zien. Jammer maar het is niet anders. We gaan weer verder en de volgende stop is de Wasabi Boerderij.

Daio is de grootste wasabi boerderij van Japan. Erg leuk om te zien hoe de wasabi wordt gekweekt. Wasabi wortels moeten in stromend water groeien en dat is duidelijk te zien. Ze worden gekweekt onder een groot zwart doek en het uitzicht rijkt mijlenver. Ook hier weer een prachtige omgeving. Het shintoïsme is hier duidelijk aanwezig door de vele beelden en kleine offer tempels. Ik struin wat rond en neem nog een kijkje in de winkel waar alleen maar delicatessen worden gekocht waar wasabi in is verwerkt. Ik probeer een wasabi kroket!! Oh man dit is lekker!!!! Je kunt hier van alles krijgen..zelfs wasabi ijsjes. Wasabi zelf is erg duur! Als je in de winkel een flesje koopt die goedkoop is... dan heb je dus geen echte wasabi maar een mengelmoes ervan. In die mengelmoes zit voornamelijk radijs verwerkt die het hetzelfde effect geeft. Just so you know :-)

De bus gaat verder naar Matsumoto en een half uurtje later komen we aan bij het hotel. De hotels zijn allemaal geregeld bij de trip. Met een groepje spreken we af dat we het bekende kraaienkasteel gaan bezoeken. Matsumoto staat hierom bekend. Het is niet moeilijk te vinden en na een kleine 20 minuten lopen komen we aan bij het kasteel. Wauw! Wat een pracht en praal weer. Het kasteel wordt kraaienkasteel genoemd om zijn zwarte kleur. Ik schiet een paar foto's en vervolg dan mijn weg naar binnen. De schoenen moeten uit en je ruikt binnen al dat het enorm goed wordt onderhouden. De vloeren zijn glad van het boenen en de was dus goed uitkijken op mijn witte sokjes.  Van binnen is het een kleine museum en er wordt informatie verteld over de oorsprong ervan en waar het kasteel voor gediend heeft. Vind ik leuk :-) Het weer begint inmiddels echt te betrekken dus met het groepje besluiten we om ergens te gaan eten na de tour. Ik wil nog wel graag met de Samurai op de foto die zijn mooie kunsten toont. Echt super vet!! Nu onderweg op zoek naar een restaurant! Onderweg komen we in een gezellig straatje waar een festival gaande is. Verassing!!! Ooh zo leuk om dat mee maken en wat een mazzel! De zoete en hartige lucht van allemaal lekkernijen stroomt mijn neus in. En ik wil proeven! Ik probeer een soort koekje (in de vorm van een vis). Er zit zoete bonen pasta in. Ik weet de naam echt niet meer maar dit is een lekkernij wat bij de japanners erg populair is. En ja het is een aanrader hoor! Het begint in een keer enorm hard te regenen dus we duiken een koffie tentje in. Ik ben met een hele leuke groep van 6 mensen en we drinken een paar biertjes. De gezelligheid zit er goed in en buiten stroomt het regen naar beneden. Gelukkig heb ik mijn poncho mee. 

We moeten toch ergens eten dus in de harde wind en regen komen we aan bij een traditioneel japans restaurant. Een enthousiast japans meisje wuift al met de kaarten en wij besluiten hier te gaan eten. Wat een ervaring en wat een fantastische bediening. Zo geduldig en eerlijk. Het is een echt japans eettentje waar je laag zit op een soort tatami mat en je voeten in een gat eronder kan zetten voor ruimte. Schoenen moeten uit. Super! Ik kan met mijn japans redelijk wat duidelijk maken. Vind ik leuk en zij ook :-) Yesss die cursus dus niet voor niks geweest. Je ziet en merkt overduidelijk dat de japanse jonge bediening en koks het zelf reuze naar hun zin hebben met ons. Er wordt gelachen, gegeten, gepraat en biertjes gedronken.  Nederlandse woordjes geleerd en ons Japans. Met de hele crew van het restaurant maken we een foto als herinnering. O wat is dit super gezellig en wat een mooie afsluiting. 

Al met al een relaxt dagje dus het weer maakt dan ook niet uit. Er raast nu een typhoon over het land. Morgen wordt het weer beter en een stuk warmer. Takayama staat dan op de lijst voor de volgend trip. Ik kijk er naar uit! 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Matsumoto

Japan: de voorbereidingen

De voorbereidingen gaan beginnen!!!

Yess.. Nog een week wachten op de reis waar ik zolang naar heb uitgekeken en zoveel op heb voorbereid. Wat een pret :-) Het gaat nu echt gebeuren!!! 26 september vertrek ik om 13.10 van Schiphol. Met een tussenstop in Hong Kong om dan vervolgens door te vliegen naar TOKYO. Een droom gaat werkelijkheid worden.

Het reisplan van de plaatsen die ik wil bezoeken ziet er tot nu toe zo uit:

Tokyo
Matsumoto
Takayama
Kyoto
Koyasan
Osaka
Hiroshima
Kumamoto
Nagasaki
Fukuoka

Aaaah heerlijk, genoeg te zien en te doen. Hier en daar wel wat wijzigingen die ik moet doen in verband met de hevige regenval in het land en de uitbarsting van de vulkaan aso. Een deel van de railway is weg gedreven en daarmee zijn verschillende plaatsen niet bereikbaar of verboden toegang. Logisch natuurlijk. Safety first. Ik plan er gewoon gewoon omheen. En zie ter plekke wel wat op mijn pad komt.

Mijn lonely planet gids is inmiddels helemaal vol gestikkerd. Mijn bijbel voor de komende tijd. Het voelt nu allemaal nog zo onwerkelijk maar de kriebels zitten er zeker. Zeker nu ik de backpack uit de kast heb gehaald en nu klaar staat om ingepakt te worden. De stress ( ja die heb ik toch wel degelijk) van het inpakken... Heb ik niet teveel mee? Gaat het allemaal wel passen? Gezonde spanning. Het hoort erbij. Gelukkig heb ik een week om alles te regelen dus dat gaat zeker goed komen.

De railway pas is inmiddels geregeld. Hiermee kan ik met bijna alle treinen en sneltreinen door heel Japan reizen. Makkelijker kan gewoon niet. Een groot voordeel van het land is dat alles zo ontzettend gestructureerd is. Alles gaat op de seconde nauwkeurig en ik hoor en lees er hele positieve verhalen over. Ook staat Japan op nummer 2 veiligste landen ter wereld op het gebied van veiligheid dus ik ga mij er zeer zeker wel redden.

Lieve familie, vrienden en vriendinnen, karatemaatjes, ik hou jullie op de hoogte natuurlijk. Ik laat het allemaal nog even op mij inwerken en geniet van de voorpret!!!!! :-) :-)

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2015

Fukuoka

14 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 2

13 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 1

12 Oktober 2015

Yanagawa

11 Oktober 2015

Kumamoto
Natasja

Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 9381

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 26 September 2015

Japan: de voorbereidingen

Landen bezocht: