Kyoto - deel 1 - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu Kyoto - deel 1 - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu

Kyoto - deel 1

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

04 Oktober 2015 | Japan, Kyoto


Kyoto 

4 oktober 2015

Vandaag een bomvolle dag en ontzettend veel gedaan en gezien in Kyoto!! De plaats in Japan die erg hoog op mijn lijst staat.. en terecht :-)) Vanmorgen 6.30 opgestaan. Heeeerlijk geslapen!!! Ik wordt 8.00 uur verwacht voor het centrale station van kyoto om daar de groep te treffen met gids. Opfrissen en het ontbijtje eten wat ik in de supermarkt nog heb gehaald. Hoppa op naar het station. Daar wordt ik opgewacht door Ria. De gids van de komende dagen in Kyoto. Een leuke belgische enthousiaste vrouw die ook veel van het land afweet. Het is een grote groep van 20 man maar ik vind het prima aangezien er genoeg vrijheid is om je eigen plan te trekken. We vertrekken eerst met de bus naar de plek van bestemming. Sjeminee wat een uitdaging zeg... de bus zit bomvol en er komen steeds meer mensen bij. Proppen.. proppen en nog eens proppen.  Gelukkig zit ik op een stoel haha.. Ik hoor de buschauffeur steeds omroepen bij iedere nieuw passagier die de bus inkomt "Ganbatte Kudasai" ( Hou vol).  De hoogtepunten van Kyoto die ik graag wil doen staan vandaag allemaal op de planning. Oh ik ben zo benieuwd! 

Ik wil heel graag het filosofenpad bewandelen en daar beginnen we ook. Het filosofenpad is bedoeld om helemaal zen te worden en op de route zijn er een aantal tempels die je onderweg kunt bezoeken. Waaronder het Kinkaju tempel (het zilveren paviljoen). Deze tempel staat hoog op mijn lijst. Op de route loop je langs een stromend beekje waar het vol zit van de koi karpers. Standaard en overal waar je komt waar water is zie je deze vissen zwemmen. Ik vind het prachtige beesten. Na ong 4 km lopen zie ik de ingang van het zilveren paviljoen. Met de groep lopen we naar binnen. Kaartje gekocht en de ontdekkingsreis kan beginnen. Woowww.. ik ben in de hemel beland ofzo.. Wat is het hier mooooi!!!! Het palviljoen wordt omringd door prachtige natuur en japanse tuinen en het is werkelijk waar indrukwekkend. En dit is nog maar de eerste tempel! Ik struin er rond en het zen gevoel is al snel aanwezig! Wat een pracht en praal. Ik kan helaas niet te lang blijven hangen als ik nog meerdere tempels wil bezoeken dus ik volg daarna de route weer verder op het filosofenpad. De volgende tempel is de Eikando Tempel. De ene tempel is nog indrukwekkender dan de ander en zo ook deze... in de tempel staat de tijd gewoon even stil en ga je echt terug in de tijd. Wat een prachtig complex en wat een sfeer. Dit is het echte werk! Het aangezicht van de tempel is kolossaal. Wat een kunstwerk hebben ze ervan gemaakt. In de tempel zijn monniken aan het werk en er is net een ceremonie aan de gang. Leuk om te zien. Even verwerken allemaal want de volgende tempel komt er alweer aan. Ook in deze tempel is de combinatie met de natuur heel erg rustgevend. De laatste tempel van het filosofepad is de Nanzenji Tempel. Ook weer een kolossaal gebouw! Deze is iets minder dan de vorige twee maar ook hier maakt de natuur eromheen en de japanse tuin het ruimschoots goed. De japanse esdoorn is inmiddels aan het verkleuren en wat ik voor mij zie is net een plaatje uit een reisboek. Prachtig!!!!! Wat een overweldigend gevoel. Hier doe ik het voor.. !!

We zijn inmiddels 4 uren verder en we lopen het laatste stukje van het pad. Aan het einde kan iedereen zijn eigen plan bepalen. Ik besluit met een groepje om het Nijo-jo  Kasteel te bezoeken. Het kasteel dat werd behuisd door de shogun in de 16e eeuw. Met de metro gaan we er naar toe om een pittig eind lopen te overbruggen en meer tijd te winnen. Ook bij dit kasteel puilen mijn ogen haast uit mijn oogkassen.. nog een kunstwerk! Hoe doen ze het toch in godsnaam.. Kyoto staat bekend om zijn vele tempels en het lukt nooit maar dan ook nooit deze allemaal te bezoeken. Maar de hoogtepunten tot nu toe zijn echt zo de moeite waard! 

Nadat het kasteel helemaal van top tot teen is bekeken en even tot rust te zijn gekomen in de prachtige tuin,  wil ik graag naar het manga museum! Op de kaart staat dat het museum dichtbij ligt en op de route dus de pas erin. Leuk leuk leuk! Ondertussen eten we nog bij een restaurantje om even aan te sterken (Udon noodle soep met Kip). Het is nog even lopen maar in de verte zie ik de vlaggetjes al buiten hangen. Kyoto is echt heel anders dan Tokyo en niet te vergelijken met elkaar. Het lijkt wel of het hier wat "vrijer" is allemaal en minder gestructureerd. Eenmaal aangekomen bij het manga museum loopt ik gewoon het walhalla binnen!! Zoveeeel manga overal waar je kijkt. Ik ben een echte nerd op dit gebied dus ik heb hier echt "te" lang rond gehangen. Wat ben ik een gelukkig mens hier haha en ik was het al! Mijn dag kan niet meer stuk... Overal zie ik jong en oud rustig een manga lezen op een krukje en buiten is een speciale hangplek voor jongeren gecreëerd waar ze tegen betaling rustig het verhaal kunnen lezen. Een bijzonder tafereel! Dit is nu het moderne japan. Het is tegelijkertijd ook een bibliotheek dus iedereen komt en gaat. Om dit te zien is echt genieten!! 

Als kersje op de taart besluiten we dag af te sluiten in de wijk Gion, waar nog echte geisha's en maiko's aan het werk zijn. Wellicht lukt het om geisha's te spotten. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn. We pakken hiervoor de trein. Gion is de sjieke buurt van Kyoto en dat is ook duidelijk te merken als we aankomen. Het is hier verschrikkelijk druk en het wemelt van de mensen aan alle kanten. Zo even wennen hoor.. als je net helemaal zen bent ;-) We lopen door hele gezellige straatjes met allemaal restaurantjes en het sfeertje is hier echt zeer gemoedelijk. Het is allemaal heel oud en traditioneel ingericht. Ik merk ook echt wel verschil met Tokyo. Het is hier wat chaotischer allemaal. Maar toch blijft het gestructureerde systeem in japan altijd en overal werken op een of andere manier. Na het vele lopen zijn mijn benen echt pudding geworden en ik voel mijn voeten bijna niet meer.. We duiken een kroegje in en drinken gezellig met elkaar een biertje om vervolgens weer op pad te gaan om een geisha te spotten. Helaas ik heb geen een gezien maar dat maakt de pret er niet minder om! Het is ook al laat en het was te verwachten. Als afsluiter nog heeeerlijke sushi gegeten. I Love sushi zeker in japan! :-):-) Het is eten is hier elke dag weer een feestje. Licht en gezond en ontzettend lekker. Ik voel mijn benen nu echt niet meer en ik ben kapot!! Ik weet niet hoeveel kilometers ik deze dagen heb gelopen maar het zijn er enorm veel!  Maar ook enorm veel gezien en gedaan dus ik zeur en klaag geen moment!

Tijd om terug te gaan naar het hotel. Nog een bakje koffie met een appelgebakje bij Starbucks en het is echt mooi geweest. Mijn voetjes kunnen mij echt niet meer dragen. Wat een prachtige bomvolle drukke dag vol met nieuwe indrukken. Morgen een uitstapje naar Nara! Beloofd weer wat  moois te worden natuurlijk! 

  • 04 Oktober 2015 - 19:57

    Frans:

    Ik blijf je schitterende verhalen lezen en volg je iedere dag.....ook op facebook

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kyoto

Japan: de voorbereidingen

De voorbereidingen gaan beginnen!!!

Yess.. Nog een week wachten op de reis waar ik zolang naar heb uitgekeken en zoveel op heb voorbereid. Wat een pret :-) Het gaat nu echt gebeuren!!! 26 september vertrek ik om 13.10 van Schiphol. Met een tussenstop in Hong Kong om dan vervolgens door te vliegen naar TOKYO. Een droom gaat werkelijkheid worden.

Het reisplan van de plaatsen die ik wil bezoeken ziet er tot nu toe zo uit:

Tokyo
Matsumoto
Takayama
Kyoto
Koyasan
Osaka
Hiroshima
Kumamoto
Nagasaki
Fukuoka

Aaaah heerlijk, genoeg te zien en te doen. Hier en daar wel wat wijzigingen die ik moet doen in verband met de hevige regenval in het land en de uitbarsting van de vulkaan aso. Een deel van de railway is weg gedreven en daarmee zijn verschillende plaatsen niet bereikbaar of verboden toegang. Logisch natuurlijk. Safety first. Ik plan er gewoon gewoon omheen. En zie ter plekke wel wat op mijn pad komt.

Mijn lonely planet gids is inmiddels helemaal vol gestikkerd. Mijn bijbel voor de komende tijd. Het voelt nu allemaal nog zo onwerkelijk maar de kriebels zitten er zeker. Zeker nu ik de backpack uit de kast heb gehaald en nu klaar staat om ingepakt te worden. De stress ( ja die heb ik toch wel degelijk) van het inpakken... Heb ik niet teveel mee? Gaat het allemaal wel passen? Gezonde spanning. Het hoort erbij. Gelukkig heb ik een week om alles te regelen dus dat gaat zeker goed komen.

De railway pas is inmiddels geregeld. Hiermee kan ik met bijna alle treinen en sneltreinen door heel Japan reizen. Makkelijker kan gewoon niet. Een groot voordeel van het land is dat alles zo ontzettend gestructureerd is. Alles gaat op de seconde nauwkeurig en ik hoor en lees er hele positieve verhalen over. Ook staat Japan op nummer 2 veiligste landen ter wereld op het gebied van veiligheid dus ik ga mij er zeer zeker wel redden.

Lieve familie, vrienden en vriendinnen, karatemaatjes, ik hou jullie op de hoogte natuurlijk. Ik laat het allemaal nog even op mij inwerken en geniet van de voorpret!!!!! :-) :-)

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2015

Fukuoka

14 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 2

13 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 1

12 Oktober 2015

Yanagawa

11 Oktober 2015

Kumamoto
Natasja

Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 9418

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 26 September 2015

Japan: de voorbereidingen

Landen bezocht: