Himeji, Kurashiki en Hiroshima - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu Himeji, Kurashiki en Hiroshima - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu

Himeji, Kurashiki en Hiroshima

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

09 Oktober 2015 | Japan, Hiroshima


Himeji,  Kurashiki en Hiroshima

9 oktober 2015

Vandaag ook veel gereisd met eindbestemming Hiroshima. De dag begint voor mij enorm vroeg in verband met een paar tussenstops die ik ga maken bij het Himeji Kasteel en het plaatsje Kurashiki wat bekend staat om haar oude graanhuizen. Deze liggen allemaal op de route. 6.00 uur gaat mijn wekkertje.. even afzien hoor zo vroeg, maar daar krijg ik later geen spijt van. De reis zal voornamelijk met de Shinkansen gaan en dat is echt heerlijk. Op het station van Osaka door naar een ander station (Umeda) waar ik overstap op de bullet trein. Eerst met de overvolle metro.. ik moet eerlijk bekennen dat dit niet altijd altijd een pretje is als je een uur moet staan met alle bagage op de rug maar het is niet anders. Er is simpelweg gewoon geen plek om te zitten tijdens het spitsuur en Japan is een enorm dichtbevolkt land. 

Na paar keer een overstap kom ik aan bij het Himeji kasteel in het plaatsje Himeji, ook wel het witte reiger kasteel genoemd. Dit is de tegenhanger van het zwarte kraaienkasteel die ik heb bewonderd in Matsumoto. Het kasteel is te zien vanaf het station en niet moeilijk te vinden. Maar wat een enorme drukte!! Het Himejikasteel is sinds 4 maanden geleden pas open gesteld voor publiek en het is een van de weinige kastelen die zijn orginele staat heeft behouden. Aardbevingen, tsunami's en machtig natuurlijk geweld heeft de constructie allemaal overleefd. Ook dit kasteel is een beauty! Je kunt het van binnen ook bezoeken en ik ben er nu toch dus dat ga ik zeker doen. Het is helaas zo enorm druk dat ik eigenlijk alleen maar bezig ben geweest om niet van de steile trap te vallen met mijn sokjes en voornamelijk mijn hoofd niet te stoten. Het is enorm uitkijken geblazen. De trap ingangen zijn erg laag en veel bezoekers hebben inmiddels een flinke buil op hun hoofd. Aangezien ik een kleine dwerg ben,  was het voor mij alleen maar een kwestie van bukken en vooral niet uitglijden. De houten constructie van binnen is heel indrukwekkend echter stroomt de mensen massa toe. Het is voor mij wat benauwend dus eenmaal bij de top gelijk weer een rechtsomkeer naar beneden gemaakt. Omdat er zoveel mensen zijn ook niet veel op de details kunnen letten, maar dan lees ik het foldertje gewoon goed door. Eenmaal beneden ben ik toch opgelucht... Ruimte!!!!!!! haha..Wat nog wel prachtig is om te zien.. Er vliegen drie adelaars rond het kasteel. Wat een mooi tafereel om te aanschouwen. Mijn camera houd niet op met klikken ;-)

Bij het kasteel zit een groot grasveld en allemaal jonge schoolkinderen in schooluniform zijn daar aan het picknicken. Ze zijn met een grote groep op excursie. Femke en Patrick zijn er ook dus ik voeg mij er gezellig bij tussen de kinderen op het grasveld. Geweldig leuke interactie met de kids! Al hun snoepjes en snacks worden gedeeld met ons en veel foto's worden gemaakt. Namen van 3 van de meisjes heb ik onthouden en met mijn japans kan ik nog redelijk een gesprekje voeren. Deze meiden zijn zo puur en de enthousiasme straalt van hun mooie gezichtjes af. Wat vind ik dit leuk, dus automatisch straal ik met hun mee. Als de pauze voorbij is gaan alle kinderen weer keurig in de rij, twee aan twee in een rechte lijn weer op pad. Wat een discipline een respect! Na een paar luide ""bye bye""en veel gezwaai verdwijnen ze uit het zicht. Wat is dit toch een fijn land!!!

Het is voor mij ook tijd om verder te gaan en stap op de trein op weg naar Kurashiki. Het plaatsje met de oude graanhuizen die de moeite waard moet zijn om tussendoor even te bezoeken. Het overstappen gaat prima en binnen anderhalf uur kom ik aan. Super gezellige straatjes met een mooie gracht ertussendoor. In de oude graanhuizen zitten nu winkeltjes maar de sfeer is er zeker nog aanwezig. Ik struin wat rond en zie zoveeel leuke dingetjes!! Ik koop gewoon een souvenirtje voor mezelf. Ik kan het gewoon niet laten! Ik loop er nog een uurtje rond en pak dan de shinkansen naar Hiroshima. Het is echt enorm veel reizen dus deze afleidingen tussendoor zijn erg prettig. Om 19.00 uur kom ik aan in Hiroshima en ik ben echt gesloopt. Willy zit ook al in Hiroshima dus samen nog een hapje gegeten voor dat ik naar het hotel loop. Deze zit om de hoek bij het station. Heuuu! Luxe :-)))

Ik verblijf twee dagen in Hiroshima dus heel benieuwd. Morgen naar het eilandje Miyajima met de ferry naar een van de beroemdste tori's ter werel en dan naar het piece memorial park waar de laatste koepel nog overeind is gebleven na de atoombom in 1945. A must see natuurlijk. 
Het lichtje gaat bij mij nu echt uit op dit heerlijke bed in hotel New Hiroden. Ik vertrek lekker naar dromenland na deze fijne dag!

Oyasumi. 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Hiroshima

Japan: de voorbereidingen

De voorbereidingen gaan beginnen!!!

Yess.. Nog een week wachten op de reis waar ik zolang naar heb uitgekeken en zoveel op heb voorbereid. Wat een pret :-) Het gaat nu echt gebeuren!!! 26 september vertrek ik om 13.10 van Schiphol. Met een tussenstop in Hong Kong om dan vervolgens door te vliegen naar TOKYO. Een droom gaat werkelijkheid worden.

Het reisplan van de plaatsen die ik wil bezoeken ziet er tot nu toe zo uit:

Tokyo
Matsumoto
Takayama
Kyoto
Koyasan
Osaka
Hiroshima
Kumamoto
Nagasaki
Fukuoka

Aaaah heerlijk, genoeg te zien en te doen. Hier en daar wel wat wijzigingen die ik moet doen in verband met de hevige regenval in het land en de uitbarsting van de vulkaan aso. Een deel van de railway is weg gedreven en daarmee zijn verschillende plaatsen niet bereikbaar of verboden toegang. Logisch natuurlijk. Safety first. Ik plan er gewoon gewoon omheen. En zie ter plekke wel wat op mijn pad komt.

Mijn lonely planet gids is inmiddels helemaal vol gestikkerd. Mijn bijbel voor de komende tijd. Het voelt nu allemaal nog zo onwerkelijk maar de kriebels zitten er zeker. Zeker nu ik de backpack uit de kast heb gehaald en nu klaar staat om ingepakt te worden. De stress ( ja die heb ik toch wel degelijk) van het inpakken... Heb ik niet teveel mee? Gaat het allemaal wel passen? Gezonde spanning. Het hoort erbij. Gelukkig heb ik een week om alles te regelen dus dat gaat zeker goed komen.

De railway pas is inmiddels geregeld. Hiermee kan ik met bijna alle treinen en sneltreinen door heel Japan reizen. Makkelijker kan gewoon niet. Een groot voordeel van het land is dat alles zo ontzettend gestructureerd is. Alles gaat op de seconde nauwkeurig en ik hoor en lees er hele positieve verhalen over. Ook staat Japan op nummer 2 veiligste landen ter wereld op het gebied van veiligheid dus ik ga mij er zeer zeker wel redden.

Lieve familie, vrienden en vriendinnen, karatemaatjes, ik hou jullie op de hoogte natuurlijk. Ik laat het allemaal nog even op mij inwerken en geniet van de voorpret!!!!! :-) :-)

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2015

Fukuoka

14 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 2

13 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 1

12 Oktober 2015

Yanagawa

11 Oktober 2015

Kumamoto
Natasja

Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 9379

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 26 September 2015

Japan: de voorbereidingen

Landen bezocht: