Takayama - Reisverslag uit Takayama, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu Takayama - Reisverslag uit Takayama, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu

Takayama

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

02 Oktober 2015 | Japan, Takayama

2 oktober 2015

Takayama

Takayama staat vandaag op de planning!!! Yess veel over gelezen en het moet echt ontzettend interessant zijn. Ik heb vannacht heerlijk geslapen dus ik barst van de energie!! 8 uur gaat mijn wekker. Ik jump even onder de douche om fris en fruitig voor de dag te komen. Vandaag ga ik voor het eerst gebruik maken van het Takkyubin systeem. Een hele mooie service die er voor zorgt dat je hoofd bagage vooruit wordt gestuurd naar het volgende hotel, zodat ik mijn backpack niet continu hoef mee te sjouwen. Morgen vertrek ik naar Kyoto en dan staat mijn backpack al keurig te wachten in mijn hotelkamer. Man o man is dit niet makkelijk en fijn? Wat een luxe. Uiteraard tegen betaling maar I don't care. Het is voor mij echt gemakkelijk dus ik maak er heel graag gebruik van. Ik pak mijn rugtas in voor een dag en een nacht en vertrek naar de bushalte die gelijk om de hoek is. Willy is inmiddels ook gearriveerd en ik zie Patrick en Femke ook al staan.. Aaah gezellig weer!

De bus vertrekt stipt op tijd om 11.00 uur. Het is een grote bus en heel comfortabel. Maar een backpack was echt lastig geweest om mee te nemen aangezien deze nogal wat ruimte inneemt. Japanners zijn kleine mensjes en dat is overal duidelijk te zien als je als "gajin" het land komt bezoeken. Het is een rit van ruim 3 uur midden door de japanse alpen. Potverrrrrr wat een sight weer.. overal waar ik kijk prachtige groene natuur, bergen, watervallen en stromend blauw water!  Zucht.... ik raak ik hier echt nooit maar dan ook nooit uitgekeken met al het moois waar ik mee wordt omringd. En ik ben nog lang niet klaar.... Ik gniffel even in mijzelf bij het idee wat er nog allemaal op mijn pad gaat komen. Tussendoor even een klein dutje gedaan. Lekker even..Ik heb een klein lunchpakketje meegenomen voor onderweg. Ik ben echt gek op rijst en hier kom ik echt zeker niet tekort. Ik heb 3 rijstballen meegenomen uit de supermarkt. Dat is plakrijst met middenin een lekkere pasta van bijvoorbeeld tonijn, een soort mayonaise met kip of teriyaki. Bij mij is dit een groot succes en ik neem het altijd mee als ik voor langere tijd moet reizen. Een flesje koude groene thee erbij en mijn maag is tevreden. 

Om 14 uur kom ik aan in Takayama. Wat een ontzettend rustig en fijn plaatsje. Het ligt op het platteland midden in de Alpen. Geen drukte maar een en al rust en sereenheid. Overal is het ook brandschoon. Geen troepje ligt op de weg en alle auto's die ik tot nu toe heb gezien ( zelfs tokyo ) zijn elektrisch dus geen uitstoot van uitlaatgassen. Schone lucht!!!!! Ja het bestaat en kan echt.. Het is niet zo'n groot plaatsje dus ik vind het hotel direct. Hallelujah...wat een prachtig hotel. Tot nu toe zijn alle hotels tip top in orde en deze ook weer! Ik heb niks maar dan ook niks te klagen. Ik heb het plan gemaakt om te gaan hiken zodat ik meerdere tempels hier kan bezoeken dus ik ga erop uit met Willy. Onderweg komen we in een oud traditioneel straatje met alleen maar houten huisjes waar Japan om bekend is. De tijd heeft hier echt even stil gestaan en weer ik wordt weer even overvallen met een nostalgisch gevoel... Ik loop hier gewoon in japan...!!  Af en toe moet iemand mij nog steeds even knijpen om er zeker van te zijn dat ik niet aan het dromen ben. 

We stoppen bij een sakebrouwerij (sake =rijstwijn). Je kunt aan een witte bal die boven de winkel hangt zien dat er net verse sake is gebrouwen!  Zoniet dan moet je nog even wachten en een andere keer terug komen om te proeven. Deze bal hing er gelukkig, dusssssss... Wij gaan verse sake proeven!!! We lopen naar binnen en kopen een traditioneel sake kopje voor 1,50 yen. Er heerst een heel gemoedelijk sfeertje. Er staan zoveeeeel flessen en geen idee welke wat is. Er zijn heel veel verschillende varianten. Maar gewoon proberen en ik zie wel wat er uit komt ;-) Ik proef drie verschillende smaken ( fruitig, droog en een sterkere variant)  en mijn kopje wordt steeds weer rijkelijk gevuld. De sterke is iets "to much" maar ik vind het lekker. De droge en fruitige zijn helemaal naar mijn smaak. Wat een leuke ervaring is dit! Als je in japan bent MOET je gewoon sake hebben geprobeerd. Ik was even vergeten dat er ook veel alcohol in zit en ik begin het wel te merken haha. Omdat ik een beetje op wolkjes begin te lopen besluiten we om verder te gaan met onze route.

Op de kaart staat de Shrine en tempel route uitgestippeld dus we wandelen erheen zoals aangegeven. Onderweg komen we op een plek met prachtig uitzicht over Takayama. Ik blijf even zitten om van het uitzicht te genieten. Zennnnnnnnnnn!!! We bezoeken daarna meerdere tempels met een enorme hoeveelheid aan graven erom heen. Overal waar je maar kijkt!  Indrukwekkend gezicht en er wordt heel goed voor gezorgd. Het is hier zo ontzettend stil dat je een speld kan horen vallen. Niemand komen we onderweg tegen tijdens de wandeling.  Sommige tempels zien er erg verlaten uit en er hangt een spooky sfeertje omheen. Maar we bezoeken ook tempels en shrines die zooo mooi zijn dat je er even een langere tijd bij moet blijven staan om het in je op te nemen.  Het begint de schemeren en mijn maag begint te knorren. Ik weet al wat ik wil eten.... Hidabeef!!

Hidabeef is hier heel populair en komt van een zwarte koe die uren wordt gemasseerd met klassieke muziek erbij. Het is echt geen grapje.. Echt waar!! Deze beestjes hebben een zeer goed leven gehad en ik ben heel benieuwd naar deze delicatesse. We wandelen terug en komen bij een restaurantje die hida beef op het menu heeft staan ( bijna elk restaurantje hier). We bestellen Hida beef met noodles en soep en in een grote kom wordt het geserveerd. Ow wat een plaatje om naar te kijken en wat ruikt het lekker. Ik neem een hap en proef het....GO-DDE-LIJK!! Had ik al goddelijk gezegd? Het is echt heel erg lekker en mijn kop is binnen een mum van tijd leeg. Dat smaakt naar meer! Ik bestel nog een spiesje van hida beef en ook die wordt soldaat gemaakt hahaha. Genieten... En het biertje smaakt er goed bij. Weer een fijne dag afgesloten!! Ik kan hier wel aan wennen hoor. Morgen naar Kyoto waar ik wat langer zal blijven. Deze plek staat hoog op mijn lijst dus dat gaat weer veelbelovend worden :-) :-) :-)

Ik duik nu mijn bedje in en laat de dag even tot mij komen. Zzzzzzzzzzz.

Oyasumi.

  • 03 Oktober 2015 - 01:15

    Anja:

    Klinkt weer geweldig Natas!! Superleuk om zo 'live' je reis te volgen.Blijf schrijven!! :) x dikke kus

  • 12 Oktober 2015 - 22:15

    Jan:

    Zo'n sake brouwerij, dat lijkt me nou ook wel wat ;-)
    Hugs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Takayama

Japan: de voorbereidingen

De voorbereidingen gaan beginnen!!!

Yess.. Nog een week wachten op de reis waar ik zolang naar heb uitgekeken en zoveel op heb voorbereid. Wat een pret :-) Het gaat nu echt gebeuren!!! 26 september vertrek ik om 13.10 van Schiphol. Met een tussenstop in Hong Kong om dan vervolgens door te vliegen naar TOKYO. Een droom gaat werkelijkheid worden.

Het reisplan van de plaatsen die ik wil bezoeken ziet er tot nu toe zo uit:

Tokyo
Matsumoto
Takayama
Kyoto
Koyasan
Osaka
Hiroshima
Kumamoto
Nagasaki
Fukuoka

Aaaah heerlijk, genoeg te zien en te doen. Hier en daar wel wat wijzigingen die ik moet doen in verband met de hevige regenval in het land en de uitbarsting van de vulkaan aso. Een deel van de railway is weg gedreven en daarmee zijn verschillende plaatsen niet bereikbaar of verboden toegang. Logisch natuurlijk. Safety first. Ik plan er gewoon gewoon omheen. En zie ter plekke wel wat op mijn pad komt.

Mijn lonely planet gids is inmiddels helemaal vol gestikkerd. Mijn bijbel voor de komende tijd. Het voelt nu allemaal nog zo onwerkelijk maar de kriebels zitten er zeker. Zeker nu ik de backpack uit de kast heb gehaald en nu klaar staat om ingepakt te worden. De stress ( ja die heb ik toch wel degelijk) van het inpakken... Heb ik niet teveel mee? Gaat het allemaal wel passen? Gezonde spanning. Het hoort erbij. Gelukkig heb ik een week om alles te regelen dus dat gaat zeker goed komen.

De railway pas is inmiddels geregeld. Hiermee kan ik met bijna alle treinen en sneltreinen door heel Japan reizen. Makkelijker kan gewoon niet. Een groot voordeel van het land is dat alles zo ontzettend gestructureerd is. Alles gaat op de seconde nauwkeurig en ik hoor en lees er hele positieve verhalen over. Ook staat Japan op nummer 2 veiligste landen ter wereld op het gebied van veiligheid dus ik ga mij er zeer zeker wel redden.

Lieve familie, vrienden en vriendinnen, karatemaatjes, ik hou jullie op de hoogte natuurlijk. Ik laat het allemaal nog even op mij inwerken en geniet van de voorpret!!!!! :-) :-)

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2015

Fukuoka

14 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 2

13 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 1

12 Oktober 2015

Yanagawa

11 Oktober 2015

Kumamoto
Natasja

Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 9430

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 26 September 2015

Japan: de voorbereidingen

Landen bezocht: