Kamakura - Reisverslag uit Kamakura, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu Kamakura - Reisverslag uit Kamakura, Japan van Natasja Dijkstra - WaarBenJij.nu

Kamakura

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

29 September 2015 | Japan, Kamakura



Dinsdag 29 september 2015

Kamakura 

Poeh ik begin een beetje in de war te raken met de dagen. Ik ben blij dat ik een blog schrijf zodat ik alle verhalen thuis kan nalezen en kan delen.
Wat een super leuke berichten ontvang ik allemaal!!! Doet mij onwijs goed. Ik beschik bijna niet over Wifi hier waardoor ik niet altijd terug kan reageren. Ik wil heel graag maar ik ben zo afhankelijk van het netwerk hier. Maar bij deze wil ik laten weten dat ik het enorm op prijs stel toppers!! Ik zit nu in de lobby van het hotel en ben weer klaar voor een volgende blog. Voor mij is dit ook echt even een momentje van bezinning en vind dit erg fijn zo te doen. De fotos staan wederom weer op facebook. Het lukt helaas gewoon niet om de fotos onder mijn blog te plaatsen. 

Vandaag een trip naar Kamakura!! Een plaatsje bekend om meerdere tempels en de mega grote Budha die ik graag wil bewonderen. Gisteren al een ontbijtje gehaald bij de supermarkt zodat we meer tijd hebben om rond te dwalen in Kamakura. Met het bekende clubje :-) Ik heb er zin in!! Lekker vroeg afgesproken. 8 uur naar de trein. Dit gaat toch wat makkelijker dan de metro. Ik zeg het eerlijk.. Het is wel eens fijn niet te hoeven zoeken naar de juiste metrolijn. Na 50 minuten bereiken we de eindhalte en stap ik uit. Bij de informatiebalie van het station meteen een plattegrond gehaald want er zijn zoveel heiligdommen. Een aantal tempels en shrines spreekt ons alledrie aan en ook nu zijn we het eens en trekken we erop uit. De route gaat eerst naar de grote Buddha (Hase Daibutsu). Na een eindje gelopen te hebben vinden we een bordje die de juiste richting aangeeft. Ondertussen zie ik allemaal lekkernijen bij schattige kleine kraampjes. Op de terugweg ga ik dat zeker proberen!! 

De buddha is indrukwekkend. Het is daar erg druk en er zijn veel schoolkinderen die daar op een excursie zijn. Allemaal in dezelfde blauwe uniform en een wit hoedje op. De kinderen zijn vrolijk en blij en zeggen vriendelijk gedag. Ondertussen komen er steeds meer mensen de kant van de Buddha op dus ik schiet gauw een paar mooie fotos. Het is moeilijk een perfecte foto te maken. Er zijn natuurlijk meer mensen enthousiast en die lopen zonder er erg in te hebben steeds voor je camera. Het is niet erg. Dan geef ik mijn ogen gewoon wat meer de zoete kost. Oorspronkelijk had het beeld een gouden laag. De structuur is verwoest door aardbevingen en tsunami's en heeft nu een groene grijsachtige kleur,  maar is al die jaren wel overeind gebleven. 

We vervolgen onze weg naar een hele bijzondere  plek. De Hase Dera. Een boedistische tempel. Wat ik daar aantref is zo'n mooie gedachte! In de Hase Dera Tempel schuilt een groot beeld. Volgens de informatie die erbij staat schuilt hier de god of godin van genade genaamd Kannon. Als ik naar binnen ga zie ik een enorme gouden beeld staan. Erg groot! Deze mag beslist niet gefotografeerd worden omdat er door vele mensen tot gebeden word. Veel japanners gooien hier ook een muntje in de daarvoor bestemde bakken en doen dan een wens. Hierbij klappen ze dan drie keer en tegelijkertijd doen ze een kleine buiging. Een trap naar beneden leid naar duizenden klein beeldjes die om 1 groot beeld staat. Dit is de god Jizo. De beschermer van hele kleine kinderen die zijn gestorven of geaborteerd. De kleine beeldjes zijn geplaatst door rouwende ouders die hun kindje vroegtijdig hebben verloren. De beeldjes blijven er een jaar staan en worden dan verwijderd om meer ruimte te maken voor nieuwe beeldjes. Oei.. even een rilling over mijn rug. Wat is dit allemaal indrukwekkend........

Er staan nog zoveel andere beelden en heiligdommen verspreid maar daar ben ik de namen en betekenissen allemaal van vergeten. Het zijn er ook zoveel dat moet ik ook niet allemaal willen onthouden. Mijn ogen zien genoeg en ik geniet er zo van! De herinnering blijft altijd in mijn gedachten. Maar al die kleine duizenden beeldjes bij elkaar en daar de betekenis van weten, maakt toch echt een bepaalde emotie los. De omgeving rond de Hase Dera Tempel is zo ontzettend rustig en mooi. Omringd door heel veel bomen en in alle beekjes met watervallen zwemmen grote koi karpers. Even verderop staan er allemaal kleine bankjes met uitzicht over de zee. Het stelt niet heel veel voor moet ik eerlijk zeggen. De japanners zijn ook helemaal niet gewend aan een strandcultuur zoals wij die wel kennen, maar ik kom hier natuurlijk ook niet voor strandvakantie ;-)

We vervolgen de weg naar twee andere tempels. De Tsurugaoka Hachiman-gu en de Kencho-ji. De eerste tempel bestaat uit meerdere tempels gescheiden met rode Tori's (Dit zijn grote rode houten poorten, die aangeven dat je een shintoheiligdom betreed). Ook hier is het echt ontzettend druk en rennen en vliegen jonge kinderen alle kanten op gevolgd door hun ouders. Ook hier is respect van de  japanners voor hun land zo duidelijk zichtbaar. We lopen even rond en na een tijdje rondgekeken te hebben besluiten we naar de belangrijkste heiligdom van Kamakura te gaan. Op de kaart staat nog 700 meter lopen. Makkie! Toch!? Hup en we gaan weer op pad. 700 meter hmmm.. dat is toch echt een miscalculatie op de kaart want in werkelijkheid is het echt niet 700 meter hoor!  Potverdikkie dat is een eind lopen. Ik hou echt van een wandeling maar mijn voeten beginnen nu echt aan te geven dat ze even een pauze nodig hebben. Ze hebben deze eerste drie dagen ook wel veel te verduren gehad. Toch blijf ik stug doorlopen. Dit wordt later beloond want eenmaal aangekomen bij de Kencho-ji zie ik een prachtig oud tempel complex. En het is ongelooflijk maar waar bijna geen mens te bekennen!!!! Hoe kan dit nou joh..... dit is zo'n prachtige omgeving en een veel mooiere tempel dan de vorige die we net hebben bezocht. Voor deze tempel moet je wel klein bedrag betalen waar de andere tempels gratis entree hebben. Dat zou het verschil kunnen maken...Ik hoef er niet eens over na te denken. 300 yen wordt betaald en ik betreed het heiligdom. 

Wat een rust............! De kencho-Ji is een complex met meerdere tempels met elk een eigen god en betekenis. De omgeving wordt omring door groene loofbomen wat een schitterend en uniek gezicht is. In een hoek zie ik een japanse hovenier de top van een boom met een mini schaartje  knippen en bewerken in alle zorgvuldigheid. Ook hier wordt secuur en met veel respect omgegaan met de natuur. Van deze deze dag heb ik veel gemaakt foto's gemaakt met mijn camera dus die kan ik helaas nu nog niet plaatsen totdat ik weer thuis ben. Ik zal op facebook nog een paar kiekjes plaatsen van deze mooie plek. Het is gewoon moeilijk te omschrijven wat voor moois ik nu allemaal zie. 

Op een bankje besluit ik om even bij te komen. Even weg uit alle drukte en tijd voor bezinning! Mijn voeten zijn echt opgezwollen en pijnlijk. Wat ik nog vergeten ben te melden is dat ik gebeten ben door iets op de eerste dag van aankomst precies op de binnenkant van mijn linkerenkel. Buiten de jeuk heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed maar zie ik nu een enorme roodachtig paarse plek rond de beet. Mijn enkel is dik en pijnlijk. Er staat een flinke druk op.. He jasses.. dit verklaard een hoop. Het is japan en ik heb echt weinig insecten gezien. Maar ja ze zitten er natuurlijk wel en je moet toch altijd opletten. De schoenen uit gedaan en het pootje even omhoog gedaan. In combinatie met de warmte en het vele lopen is het denk ik even extra van slag. Na enige tijd zal het vanzelf over gaan en ander even een zalfje bij de apotheek. Het rusten doet zeker goed want de zwelling verminderd ietsjes. Komende tijd maar even aankijken. Ik heb wel betere dingen te doen dan mij hierom druk te gaan maken nu ;-) We moeten nu weer terug naar het station van Kamakura. De trein vertrekt 16.30. We wandelen langzaam eb gemoedelijk weer terug. Onderweg nog wat lekkernijen gescoord! Ik vind dat ik dat wel heb verdiend. Dus ik peuzel lekker twee dango's van een stokje op.

In het centrum van Tokyo nog een hapje gegeten. Het gaat bijna vervelen denk ik... Ja het was weer overheerlijk!!!! :-):-):-)Willy en ik delen een grote fles bier samen en charloytte nog een cola. Het is weer mooi geweest voor vandaag en weer een dag voldaan afgesloten. Morgen mijn laatste dag in Tokyo. Ik heb nu al besloten om even wat rustiger aan te doen. Sowieso de wijk Ginza en de paleistuinen staan op het menu. Om vervolgens even een lekker power nap te doen onder een grote boom in den van de grote natuurparken in Tokyo. Ja dat klinkt wel goed! Heerlijk. Ik zie het morgen wel weer :-) 

  • 29 September 2015 - 23:39

    Lauren Van Der Zee:

    lieve natasja, ik lees dat je het erg leuk hebt daar en wat fijn dat je met mensen optrekt daar. echt mooie blogs en geniet er van, heeeeel veel plezier xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kamakura

Japan: de voorbereidingen

De voorbereidingen gaan beginnen!!!

Yess.. Nog een week wachten op de reis waar ik zolang naar heb uitgekeken en zoveel op heb voorbereid. Wat een pret :-) Het gaat nu echt gebeuren!!! 26 september vertrek ik om 13.10 van Schiphol. Met een tussenstop in Hong Kong om dan vervolgens door te vliegen naar TOKYO. Een droom gaat werkelijkheid worden.

Het reisplan van de plaatsen die ik wil bezoeken ziet er tot nu toe zo uit:

Tokyo
Matsumoto
Takayama
Kyoto
Koyasan
Osaka
Hiroshima
Kumamoto
Nagasaki
Fukuoka

Aaaah heerlijk, genoeg te zien en te doen. Hier en daar wel wat wijzigingen die ik moet doen in verband met de hevige regenval in het land en de uitbarsting van de vulkaan aso. Een deel van de railway is weg gedreven en daarmee zijn verschillende plaatsen niet bereikbaar of verboden toegang. Logisch natuurlijk. Safety first. Ik plan er gewoon gewoon omheen. En zie ter plekke wel wat op mijn pad komt.

Mijn lonely planet gids is inmiddels helemaal vol gestikkerd. Mijn bijbel voor de komende tijd. Het voelt nu allemaal nog zo onwerkelijk maar de kriebels zitten er zeker. Zeker nu ik de backpack uit de kast heb gehaald en nu klaar staat om ingepakt te worden. De stress ( ja die heb ik toch wel degelijk) van het inpakken... Heb ik niet teveel mee? Gaat het allemaal wel passen? Gezonde spanning. Het hoort erbij. Gelukkig heb ik een week om alles te regelen dus dat gaat zeker goed komen.

De railway pas is inmiddels geregeld. Hiermee kan ik met bijna alle treinen en sneltreinen door heel Japan reizen. Makkelijker kan gewoon niet. Een groot voordeel van het land is dat alles zo ontzettend gestructureerd is. Alles gaat op de seconde nauwkeurig en ik hoor en lees er hele positieve verhalen over. Ook staat Japan op nummer 2 veiligste landen ter wereld op het gebied van veiligheid dus ik ga mij er zeer zeker wel redden.

Lieve familie, vrienden en vriendinnen, karatemaatjes, ik hou jullie op de hoogte natuurlijk. Ik laat het allemaal nog even op mij inwerken en geniet van de voorpret!!!!! :-) :-)

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2015

Fukuoka

14 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 2

13 Oktober 2015

Nagasaki - Dag 1

12 Oktober 2015

Yanagawa

11 Oktober 2015

Kumamoto
Natasja

Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 9462

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 26 September 2015

Japan: de voorbereidingen

Landen bezocht: